Opgroeien is niet alleen voor kinderen, maar van ons allemaal!

Wij zijn een online leerhuis en ondersteunen ouders, leerkrachten en opvoeders die hun kinderen willen laten opgroeien in verbondenheid met zichzelf, de ander en de wereld. Dit doen wij door tips en artikelen te delen en cursussen, trainingen en coaching te geven.

Onze Visie

Waarom Villa Overvloed?

Leren kan overal, in dit geval in een virtuele villa vol rijkdom aan kennis en kunde. Overvloed, omdat we uitgaan van het natuurlijke recht van ieder mens om volop te mogen genieten van de rijkdom die het leven ons biedt. Als we begrijpen hoe overvloed ontstaat, begrijpen we wat opvoeding en onderwijs daaraan kan bijdragen.

Als je kunt delen, kan je ook vermenigvuldigen

Aan overvloed gaan natuurlijke wetmatigheden vooraf, die voor het kleinste organisme tot en met mensen, bedrijven en landen hetzelfde zijn. Dat werkt zo... Als je in harmonie dezelfde ruimte kunt delen en ieder de juiste plek kan innemen ontstaat er samenwerking: iedereen hoort erbij en wordt gewaardeerd om wat hij bijdraagt. Dat is welzijn. Als ieders talenten naar vermogen worden ingezet ontstaat er welvaart. Als aan ieders werkelijke behoefte voldaan wordt ontstaat er overvloed, want dan kan je loslaten wat je niet nodig hebt en deel je vanuit je overvloed in vriendschap en vrijheid.

Een ander perspectief leidt tot andere keuzes

Om naar een nieuw opvoedings-/onderwijsmodel te groeien moeten de gewoontes die we in opvoeding en onderwijs hebben aangenomen vanuit een nieuw perspectief worden bekeken. Vanuit andere aannames kom je tot andere keuzes.

"Je ziet het pas als je het ziet," om onze voetbalfilosoof maar eens aan te halen. Zo kiezen wij voor verbondenheid als criterium voor groei, en samenhang als criterium voor een schoolcurriculum.

Wij werken aan verbondenheid. Met onszelf, met anderen en met de wereld...

Wij zijn trainers, docenten en coaches die zich richten op verbondenheid. Denk daarbij aan de verbinding van het kind met de mensen om hem/haar heen, de band met de omgeving, (die we zien als een extra opvoeder) en de band met de natuur. We denken ook na over de vraag of kinderen zich kunnen verbinden met de leerstof, en uiteraard werken we altijd aan de band van het kind met zichzelf.

We splitsen lichaam en geest niet, maar zoeken naar de eenheid in fysieke, psychische en cognitieve processen. In de praktijk leidt dat tot ervaringsgerichte, betekenisvolle activiteiten waarin creatieve activiteiten en speelse vrijheid binnen veilige kaders de drijvende kracht zijn.

We creëren een leeromgeving waarin we leren van, aan en met elkaar, en waarin alle generaties een rol spelen. Opgroeien is tenslotte niet alleen voor kinderen, maar van ons allemaal.

In Villa Overvloed komt een schat aan ervaring bijeen

De docenten die je in Villa Overvloed tegenkomt hebben ruime ervaring. Ze zijn gekozen om hun enthousiasme en de kwaliteit van hun werk.

Ons gezamenlijke doel is het verspreiden van kennis en begrip van deze processen. We ontwikkelen daarvoor toepasbare projecten waarmee je in je eigen omgeving ervaring met deze visie kunt opdoen.

Opgroeien in verbondenheid: dat is wat wij doen Sommigen van ons al tientallen jaren...

Opgroeien in verbondenheid: dat is wat wij doen. Sommigen van ons al tientallen jaren...

Maak kennis met onze docenten:

Marijke Sluijter

zinvol tekenen met kinderen
Marijke is begonnen als kleuterjuf in Aruba, werd terug in Nederland hoofdleidster en daarna directeur van een Jenaplanschool. Ze ontwikkelde diverse cursussen waarbij tekenspel de ontwikkeling van sociale, emotionele en cognitieve intelligentie ondersteunt en bevordert. Sinds 2014 Ridder in de Orde van Oranje-Nassau vanwege haar bijdrage aan de visieontwikkeling binnen opvoeding en onderwijs.

Van 1987 tot 2016 was Marijke hoofdredacteur van tijdschrift Educare.

Patricia Ritsema van Eck

Vrolijke Vogels
Patricia heeft 35 jaar ervaring in het werken met tieners. Ze begon met huiswerkbegeleiding en RT, werd toen Hartfocus trainer en werkte jarenlang o.a. als jongerencoach in Democratisch Onderwijs, waar ze jongeren hielp met het vormgeven van hun leertraject. Ze weet veel over leren met alle zintuigen, neurodiversiteit en over beelddenken. Ook schrijft ze (e)boeken, ontwikkelt lesmateriaal en bedenkt familiespellen.

Van 1998 tot 2015 was Patricia redacteur van tijdschrift Educare.

Isabel van Duijne

het Droedelparadijs
Isabel is kinderboekenschrijver en illustrator. Dit jaar schreef ze voor de kinderboekenweek 'Lily en Jamal gaan naar de Oertijd'. Ze is tevens docent Humanistisch Onderwijs, pedagogisch medewerker en sinds kort ook docent Zinvol Tekenen. Als juf heeft ze vele kinderen helpen stralen bij het maken van eigen creaties. Sinds Isabel de opleiding heeft afgerond, tekent ze zelf vanuit haar hart en komt er geen gum meer aan te pas!

Hennie Kuindersma

Talent inzicht
Hennie heeft 15 jaar gewerkt met slechtziende kinderen voor ze haar eigen praktijk Talent Inzicht startte. Het is haar missie om kinderen en hun ouders met plezier zichzelf te laten zijn. Dit doet ze door samen met hen hun talenten te ontdekken. Talent gaat namelijk over wie je van binnen werkelijk bent. Hennie is tevens Beeld & Brein coach en weet veel over beelddenken en problemen in de samenwerking tussen oog en brein.

We doen er alles aan om je de meest optimale leerervaring te bezorgen...

Dit kun je van ons verwachten...

Praktische aanpak
Ons aanbod zo ontwikkeld dat je het zo snel mogelijk in de praktijk kunt brengen. Leren doe je namelijk het beste met het hele lijf. Alle zintuigen doen dan mee. Dus niet alleen denken, vooral ook veel doen!
Wetenschappelijk onderbouwd
Onderzoek van o.a. de Universiteit van Leuven laat zien dat meer verbondenheid thuis, op school en in de pedagogische en didactische aanpak van het onderwijs bijdraagt aan een harmonieuze ontwikkeling en minder gewelddadig gedrag.
Professionele trainers
Wij zijn allemaal professioneel opgeleid en hebben jarenlange ervaring in en/of met het onderwijs. We zijn bovendien ook moeders: ervaringsdeskundigen! En wij delen met liefde onze ervaring met en kennis over het opvoeden van en het werken met kinderen.
Digitale highlights en post-its
Onze werkboeken zijn interactief. Je kunt teksten highlighten, passages markeren en notities toevoegen. In onze virtuele bibliotheek krijg je een eigen 'plank' waar je je aantekeningen kunt bewaren.

Direct overleg met je medecursisten
Begrijp je iets uit je werkboek niet? Of heb je hier een opmerking over of wil je een ervaring delen? Vanuit je werkboek maak je rechtstreeks contact in het privé forum met een van ons en iedereen die dezelfde cursus of training volgt.

Persoonlijke contact met je trainer
Bij diverse trainingen kun je ook meedoen aan online vragenuurtjes, webinars en zelfs workshops in onze inspiratieruimte in Culemborg. Persoonlijk advies nodig? Ook dat is mogelijk! Boek dan een één-op-één coachingsgesprek met een van van ons.
Gemaakt met